Blogposts

Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

De toekomst van het hoger onderwijs door de bril van het bedrijfsleven

This is the Future of College beschrijft noodzakelijk geachte veranderingen van het hoger onderwijs. Auteur Jessica Hullinger kiest daarbij nadrukkelijk het perspectief van het (Amerikaanse) bedrijfsleven. De slotconclus[...]

maandag 25 mei 2015
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Focussen en doelgericht zijn...

Vrijdag hadden we onze laatste georganiseerde bijeenkomst in de master leren en innoveren. Daar kwam mijn onderzoek, de verzamelde data, concepten, institutionaliseren, open of gesloten codering, interview leidraad....aa[...]

maandag 25 mei 2015
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Handen af van de Bieb #50books vraag 21

Terwijl ik aan een blogpost over mijn opdracht van de studiecoach wilde beginnen, kwam ik vraag 21 van #50books tegen. First things first dus. Vraag 21: Wat vind jij van het voorstel om de openbare bibliotheek af te scha[...]

maandag 25 mei 2015
 
Onderwijsethiek.nl

Onderwijsethiek.nl

Seksuele diversiteit in de klas

Beste meneer Currie, mijn jongste zoon zit bij u in de klas, in groep 5, en ik ben verleden vrijdag natuurlijk op de woelige ouderavond geweest, die gewijd was aan uw spontane les over seksuele diversiteit. Ik wist niet [...]

maandag 25 mei 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Samenwerkend leren en leren via interactie

Docenten die aangeven aan de slag te willen met samenwerkend leren, bedoelen daarmee eigenlijk leren via interactie. De twee verschillen namelijk van elkaar. Met behulp van technologie kun je beide vormen faciliteren. Bi[...]

zondag 24 mei 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Invloed van videogames op het brein

Aangezien videogames populair zijn en vaak intensief worden gespeeld, is de vraag relevant wat de gevolgen hiervan zijn voor het brein. Onlangs is een onderzoek gepubliceerd dat hier nieuwe inzichten in biedt. Menig game[...]

zaterdag 23 mei 2015
 
Trendmatcher

Trendmatcher

Navigeren in Google Presentaties

Ik ben gefascineerd door de mogelijkheden van Google Presentaties en loop telkens weer tegen nieuwe dingen aan. Die wil ik dan graag uitproberen, maar het liefst aan de hand van zinvolle content.Deze blogpost van Remko B[...]

vrijdag 22 mei 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Bruikbaar paper over differentiëren met digitale leermiddelen

De afgelopen week werd ik geattendeerd op een paper over digitale leermiddelen, Differentiëren met digitale leermiddelen. Eén van de auteurs was benieuwd wat ik er van vond. Samenvattend vind ik het een erg bruikbare pub[...]

vrijdag 22 mei 2015
 
Trendmatcher

Trendmatcher

#Synchroonkijken 2015

Deze week doe ik mee aan het project #synchroonkijken, een paar jaar geleden gestart door Else Kramer. Inmiddels doen er maar liefst meer dan 3000 mensen mee die iedere dag een andere opdracht van Else krijgen en die op [...]

donderdag 21 mei 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Waarom hebben we op het gebied van leren moeite met hyperbolen, metaforen en modellen?

Op het gebied van technology enhanced learning hebben we moeite om hyperbolen, metaforen en modellen op hun waarde te schatten. Dat leidt veelal af van de vaak noodzakelijke discussie. Martin Weller haalt instemmend Audr[...]

donderdag 21 mei 2015
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Waarde en valideren...synchroon kijkend?

Als vrijwilliger pinnend op het Pinbord van #synchroonkijken zijn mijn vingers met iets anders bezig dan mijn hoofd. De mooie en lelijke verbeeldingen van het onderwerp van vandaag #Waarde delen met de wereld door middel[...]

donderdag 21 mei 2015
 
Wauwel

Wauwel

Verloren dromen

Pubers hebben een enorm grote mond en dito stoerdoenerig gedrag, maar vaak zijn het heel kwetsbare wezens met een klein hartje. Er lopen er 1700 rond op de school waar ik werk. En er willen er ook nog velen bij, want in [...]

donderdag 21 mei 2015
 
Trendmatcher

Trendmatcher

Technologie zal leraren niet snel (volledig) vervangen

Het begon vandaag met een discussie via Twitter naar aanleiding van een tweet waar ik tegenaan liep:Programmeurs onder elkaar ontwikkelen startup voor het basisonderwijs http://www.z24.nl/ondernemen/42-education-startup-[...]

woensdag 20 mei 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Hebben we behoefte aan micro-learning als nieuw begrip?

De laatste tijd kom ik vaker berichten tegen over micro-learning. Wat is het, en hebben we behoefte aan een nieuwe term? Op het gebied van e-learning zijn we er goed in om steeds nieuwe termen te verzinnen. Dat gebeurt m[...]

woensdag 20 mei 2015
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Belastingdienst: 1.500 erbij en 5.000 eruit

De Belastingdienst ondergaat de komende jaren een forse reorganisatie. Dit betekent dat circa 5000 functies zullen verdwijnen. Daarentegen wil de dienst 1500 nieuwe data-analisten aannemen die computersystemen aan elkaar[...]

woensdag 20 mei 2015
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Twitterarchief 19-05-2015

Een overzicht van mijn tweets van 19-05-2015

woensdag 20 mei 2015
 
Innovatie in ICT en Onderwijs

Innovatie in ICT en Onderwijs

2 oktober 2015: Themamiddag Mediawijsheid en Social Learning in het Innovatiehuis

Op vrijdagmiddag 2 oktober presenteren Wilfred Rubens, Marcel de Leeuwe en ikzelf de boeken: Social learning en leren met sociale [...]

woensdag 20 mei 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Wat je kunt leren van het ICT in onderwijs-debacle van het Los Angeles Unified School District?

Eind 2013 baarde het Los Angeles Unified School District opzien met een grootschalige implementatie van iPads met Pearson-curricula. Inmiddels is men $ 1,3 miljard armer, en veel teleurstellende ervaringen rijker. Een re[...]

dinsdag 19 mei 2015
 
Blogisch

Blogisch

Met je school naar de Office365 Cloud: Mappen of Metadata?

Er zijn soms van die zelotische discussies waar je niet snel uitkomt, althans niet als iedereen het met elkaar eens moet zijn. "Native Apps versus Web Apps" is er een voorbeeld van. Tijdens de voorbereidingen voor onze S[...]

dinsdag 19 mei 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Moeten we mobiele telefoons toch maar uit ons onderwijs bannen?

The Guardian schreef het afgelopen weekend over een recent onderzoek waaruit blijkt dat het verbannen van mobiele telefoons uit het onderwijs leidt tot betere leerprestaties. Vooral leerprestaties van lerenden die minder[...]

maandag 18 mei 2015
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Vijfjarig onderzoek naar open online onderwijs van start

Onderzoekers onder leiding van prof. dr. Marco Kalz, hoogleraar Open Education aan de Open Universiteit, zullen vijf jaar lang onderzoek doen naar open en online hoger onderwijs. Het project moet leiden tot wetenschappel[...]

maandag 18 mei 2015
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

MOOC als disseminatiemiddel van projectresultaten

Bij European Schoolnet loopt op dit moment een MOOC over Creative use of Tablets in Schools. OK, eerlijk is eerlijk, zelf noemen ze het helemaal geen MOOC, maar gewoon een "online course" en het is ook zeker niet het eni[...]

maandag 18 mei 2015
 
Onderwijsethiek.nl

Onderwijsethiek.nl

Integriteit van academisch onderwijs

Aan de Vrije Universiteit (VU) is dr. Gjalt de Graaf benoemd tot hoogleraar Integriteit van Academisch Onderwijs. Hij bekleedt de gelijknamige onderwijsleerstoel. Wat is dat nou weer? Ik denk dat een onderwijshoogleraar [...]

maandag 18 mei 2015
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

EZTV stopt er mee!

Als je geen idee hebt wie of wat EZTV is of was, dan is dit bericht niet voor jou. Weet je dat wel, lees dan zeker even dit bericht! Geen idee wie de opvolger wordt. Zucht. Zou het nou zo raar zijn als ik voor het bedrag[...]

maandag 18 mei 2015
 
Hans on Experience

Hans on Experience

Pieterpad: Vorden-Zelhem 16 km

15 mei 2015 zijn we begonnen aan het Pieterpad. We starten met de deel 2 van het traject dat loopt van Vorden naar de St. Pietersberg. De 1e etappe van het 2e deel is van Vorden naar Zelhem. Lengt 16 km dus goed te doen.[...]

zondag 17 mei 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

De relevantie van ideeën van Steve Jobs voor e-learning

Meghan Sullivan presenteert acht citaten van Steve Jobs, en illustreert de relevantie ervan voor e-learning. Ik ga hier een heel eind in mee. De biografie van Walter Isaacson over Steve Jobs laat m.i. twee kanten zien va[...]

zondag 17 mei 2015
 
Onderwijsethiek.nl

Onderwijsethiek.nl

Pabo: competentietoets Rekenen-Wiskunde

Twee pabostudenten hebben een protestactie op touw gezet tegen de wijze waarop het landelijke certificaat Rekenen-Wiskunde wordt ingevoerd (Tubantia 14/5/2015, RTV Oost 15/5/2015). Voor studenten die in 2011/12 (of later[...]

zondag 17 mei 2015
 
Blogisch

Blogisch

Met je school naar de Office365 Cloud: kan Microsoft alle bestanden voor me bewaren?

Tijdens de voorbereidingen voor SharePoint en OneDrive kwam ook de vraag naar voren: kunnen we daar ALLES opslaan? En al snel er achter aan: kunnen we al onze netwerkschijven opheffen? Daarnaast kan soms iets theoretisch[...]

zondag 17 mei 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Draagbare technologie voor werkplek leren

Draagbare -wearable- technologie is bezig met een opmars en zal ook in toenemende mate gebruikt gaan worden voor leren. Bijvoorbeeld voor werkplek leren. Dat levert echter ook uitdagingen op. In The Greatest Potential-An[...]

zaterdag 16 mei 2015
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Interessant: R integratie in SQL Server 2016

Als je R zegt, dan zeg je "open source", "statistiek", "hacken", "vrij". Als Microsoft dan een leverancier van zowel open source als closed source producten voor R overneemt (Revolution Analytics), dan gaan er links en r[...]

zaterdag 16 mei 2015
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Wanneer wordt een bruggenbouwer een brugwachter?

Gisteren vroeg Ilse Meelberghs op haar weblog om de persoonlijke Why van mensen. Mijn persoonlijke Why met een snufje zakelijkheid. Ik, Karin Winters wil een open, hartelijk en vriendelijk mens zijn, die openstaat voor n[...]

zaterdag 16 mei 2015
 
Wauwel

Wauwel

Goede vaart

Ik was op een begrafenis. De derde alweer in een half jaar tijd. Dat krijg je als je wat ouder wordt. Nu zijn begrafenissen nooit prettig, zelfs niet als je niet direct betrokken bent bij degene die daar op zijn of haar [...]

zaterdag 16 mei 2015
 
Blogisch

Blogisch

Met je school naar de Office365 Cloud: wie moet er in het projectteam?

Techneuten hebben wel eens de neiging om SharePoint te minimaliseren tot 'een Verkenner in de browser' of 'gewoon een andere plek om je spullen op te slaan'. Conceptueel klopt dat misschien wel maar een gemiddelde docent[...]

zaterdag 16 mei 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

De Lego-benadering van de elektronische leeromgeving van de toekomst

De Educause heeft recent een rapport geschreven over de next generation digital learning environment (NGDLE) (pdf). Daarin besteden zij aandacht aan de architectuur en aan de belangrijkste functionaliteiten van deze ELO [...]

vrijdag 15 mei 2015
 
Blogisch

Blogisch

Met je school naar de Office365 Cloud: wat doe je het eerst?

Afgelopen twee jaar hebben we onze migratie naar SharePoint voorbereid en uitgevoerd. Nu is Sharepoint nogal een uitgebreide gereedschapskist, waarvan de inhoud ook nog eens maandelijks wordt vernieuwd, dus dat leidt al [...]

vrijdag 15 mei 2015
 
Trendmatcher

Trendmatcher

Examenvraag: Dienstreizen en woon- werkverkeer

Voor dienstreizen mag ik de auto gebruiken en dan de snelste route berekenen via de ANWB routeplanner. Maar als ik op een goed bereikbare plek moet zijn ga ik net zo graag met het openbaar vervoer hoor.Voor woon- werkver[...]

donderdag 14 mei 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Ontwikkeling en implementatie yOUlearn vordert

Bij de Open Universiteit zijn we nog steeds druk bezig met de ontwikkeling en implementatie van yOUlearn, de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de OU. Tijd voor een update. Op 1 september 2015 moeten studenten van[...]

donderdag 14 mei 2015
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Macht ....#WOT deel 20

Macht ~ 1) Armee 2) Autoriteit 3) Belang 4) Bevoegdheid 5) Bewind 6) Bestuur 7) Bende 8) Bedwang 9) Deel van machtsverheffing 10) Deel van een worteltrekking 11) De potentie van een leger (crypt.) 12) Energie 13) Gezag 1[...]

donderdag 14 mei 2015
 
Blogisch

Blogisch

Met onze school naar de Cloud (IV): Kies consultancy kritisch

Tijdens onze migratie naar de cloud hadden we veel advies en projectmanagement nodig. Overigens daarnaast ook 'extra handjes' om lopend werk over te nemen zodat onze eigen mensen nieuwe zaken konden leren kennen. Wellich[...]

donderdag 14 mei 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

De beperkingen van het performance-denken

We moeten meer kijken naar de performance van werknemers, en niet naar wat zij hebben geleerd. De strekking van deze opmerking domineert vandaag de dag het denken over de professionele ontwikkeling van medewerkers. Dit p[...]

woensdag 13 mei 2015
 

10 Recente blogs

maandag 25 mei 2015

Wilfred Rubens

De toekomst van het hoger onderwijs door de bril van het bedrijfsleven

maandag 25 mei 2015

Karin Blogt

Focussen en doelgericht zijn...

maandag 25 mei 2015

Karin Blogt

Handen af van de Bieb #50books vraag 21

maandag 25 mei 2015

Onderwijsethiek.nl

Seksuele diversiteit in de klas

zondag 24 mei 2015

Wilfred Rubens

Samenwerkend leren en leren via interactie

zaterdag 23 mei 2015

Wilfred Rubens

Invloed van videogames op het brein

vrijdag 22 mei 2015

Trendmatcher

Navigeren in Google Presentaties

vrijdag 22 mei 2015

Wilfred Rubens

Bruikbaar paper over differentiëren met digitale leermiddelen

donderdag 21 mei 2015

Trendmatcher

#Synchroonkijken 2015

donderdag 21 mei 2015

Wilfred Rubens

Waarom hebben we op het gebied van leren moeite met hyperbolen, metaforen en modellen?

Alle weblogs »