Blogposts

Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Overwegingen bij geautomatiseerd beoordelen

Dankzij steeds slimmere technologieën beschikken we over meer mogelijkheden om beoordelingen toe te passen, zonder dat daar een docent aan te pas hoeft te komen. Wat zijn overwegingen bij deze ontwikkeling? Eén van de be[...]

maandag 26 januari 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Managementconferentie Nieuw Vakwerk #cvimc

Op 25 en 26 maart aanstaande vindt de tweejaarlijkse managementconferentie van het Consortium voor Innovatie plaats. Dit jaar is de DRU Cultuurfabriek in Ulft de locatie. Ik neem er ook aan deel. Het Consortium voor Inno[...]

maandag 26 januari 2015
 
Innovatie in ICT en Onderwijs

Innovatie in ICT en Onderwijs

Cybertopia - Wat is de visie van de cyber-utopisten in Silicon Valley?

Wat is de visie van de cyber-utopisten in Silicon Valley? Zij sturen een revolutie die ons leven op alle niveaus vormgeeft. Een portret van Cybertopia. Een interessante documentaire van VPRO Tegenlicht: We lezen het evan[...]

maandag 26 januari 2015
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Maandagoverpeinzing: leerlingengedrag

Zo rond 10 over half druppelen ze, met een beker koffie in de hand, het lokaal binnen. Natuurlijk zoeken ze een plaatsje zover mogelijk achterin en babbelen vrolijk door over de belevenissen van afgelopen weekend. Geen e[...]

maandag 26 januari 2015
 
Onderwijsethiek.nl

Onderwijsethiek.nl

Politieke emoties op school (II)

Democratie kun je leren, thuis en op school. Dat is de titel van een sympathieke lezers­bijdrage in De Volkskrant (26/1/2015). Het gaat over het programma van burger­schaps­vorming dat wordt uitgedragen door De Vreedzame[...]

maandag 26 januari 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Onze emotionele verbondenheid met smartphones

Mensen blijken emotioneel gehecht te zijn aan hun smartphone. Dat zou wel eens een verklaring kunnen zijn voor het afleidende gebruik ervan binnen het onderwijs. In nog geen tien jaar tijd zijn smartphones in de Westerse[...]

zondag 25 januari 2015
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Apps voor ontwerpgericht onderzoek, Crowdsourcing

Voor mijn onderzoek gebruik ik SPSS en Atlas.Ti, gemengde dataverzameling in een evaluerend onderzoek. Uit mijn netwerk kwam een andere vraag en ik denk dat mede MLI studenten ook wel benieuwd zijn naar antwoorden of opl[...]

zondag 25 januari 2015
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Apps voor ontwerpgericht onderzoek, Crowdsourcing

Voor mijn onderzoek gebruik ik SPSS en Atlas.Ti, gemengde dataverzameling in een evaluerend onderzoek. Uit mijn netwerk kwam een andere vraag en ik denk dat mede MLI studenten ook wel benieuwd zijn naar antwoorden of opl[...]

zondag 25 januari 2015
 
Onderwijsethiek.nl

Onderwijsethiek.nl

Kleurrijk leraarschap

Als je leraar bent in een kleurrijke klas en in een kleurrijke samenleving: dan moet je gevoel hebben voor culturele en religieuze verschillen. Dat is de boodschap van Hüseyin Susam in zijn recente proefschrift over Cult[...]

zondag 25 januari 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

MOOC over social learning

Op 2 februari aanstaande start bij Curatr een massive open online course over Exploring Social Learning. Daarbij past men ook social learning toe. Social learning is één van de gevleugelde begrippen van de afgelopen jare[...]

zaterdag 24 januari 2015
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Mooi eerbetoon aan Alan Turing: The Imitation Game

Ik had de trailer op YouTube van The Imitation Game willen invoegen bij dit bericht, maar de reacties daarbij waren verworden in een discussie over wie nu een grotere bijdragen geleverd had: de Polen of Alan Turing. En d[...]

zaterdag 24 januari 2015
 
ICT-idee

ICT-idee

208. Moovly: Animated video's ontwerpen.

Moovly is een tool waarmee het mogelijk is om fantastisch mooie animated video's te maken, door Moovly Moovs genoemdOmdat beelden dikwijls meer zeggen dan woorden hieronder een voorbeeld van zo'n animated video in embedd[...]

zaterdag 24 januari 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Mijlpaal yOUlearn: op naar het volgende plateau

Het yOUlearn-programma, waarvan ik projectleider implementatie ben, gaat de volgende fase in. Er is een versie ontwikkeld, die de komende tijd gebruikt gaat worden voor het invoeren van cursussen van masteropleidingen. E[...]

vrijdag 23 januari 2015
 
Jeroen Clemens

Jeroen Clemens

Onlinegeletterdheid Eindrapport Survey Leraren VO

Gepubliceerd bij Kennisnet in december 2014 in de categorie Professionaliseren Als deelonderzoek van mijn promotieonderzoek, gericht op onlinegeletterdheid, heb ik in 2013-14 een landelijke survey uitgevoerd onder docent[...]

vrijdag 23 januari 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Wat je niet moet doen bij mobile learning....

Je kunt met een gezond gevoel voor eufemisme gerust stellen dat leren van fouten op het gebied van ICT en leren de normaalste zaak van de wereld is. Dat geldt mogelijk extra voor mobile learning. Via een Facebook-bericht[...]

donderdag 22 januari 2015
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Nee, ook van een Microsoft Surface Hub ga je niet slimmer vergaderen

Reclame moet inspireren, moet je uitdagen, moet je laten denken "ja, dat wil ik ook!". Maar waarom schieten bedrijven soms zó ver door? Neem de reclame voor de Microsoft Surface Hub. Het is 2015. Inmiddels hebben we heel[...]

donderdag 22 januari 2015
 
Wauwel

Wauwel

Schouderklopje 2

Huilende meisjes, ik kan er niet tegen. Huilende jongens, ook zo wat. Maar wel zielig. Ik werk in het middelbaar onderwijs, en in tegenstelling tot alle blije en hippe reclame van leuke scholen en bij ons is het vèt kick[...]

donderdag 22 januari 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Liggen slechte cijfers niet aan Facebook?

Jongeren die veel op Facebook zitten boeken slechtere studieresultaten. Maar dat ligt volgens Reynol Junco, associate professor van de Iowa State University, niet zo zeer aan Facebook, maar aan andere factoren. Junco hee[...]

woensdag 21 januari 2015
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

WhatsApp in je browser - je moet er even wat voor doen...

De meeste WhatsApp gebruikers zullen het zich wel afgevraagd hebben: waarom kun je de populaire applicatie alleen maar via je telefoon bedienen en niet ook op een tablet of op je laptop? Het inlogmechanisme van WhatsApp,[...]

woensdag 21 januari 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

LRN21 special How do you MOOC it?

Op 3 februari 2015 organiseert LRN21 een themabijeenkomst over de bijdrage van massive open online courses en small private online courses aan de kwaliteit van onderwijs en opleidingen. Tijdens deze bijeenkomst worden er[...]

dinsdag 20 januari 2015
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Fontys INline Education (and the Library)

Fontys INnline Education (and the Library) from Pierre Gorissen Vandaag was ik bij de collega's in Venlo om een presentatie te verzorgen over Fontys INline Onderwijs in relatie tot de bibliotheek/mediatheek. In het Engel[...]

dinsdag 20 januari 2015
 
Onderwijsethiek.nl

Onderwijsethiek.nl

Bestrijding van spiekgedrag

Een doelgerichte docent neemt studietoetsen af om te beoordelen in hoeverre studenten de beoogde kennis en vaardigheden beheersen. Daarbij geldt als professionele eis dat spiekgedrag wordt tegengegaan. Wat kunnen wij doe[...]

dinsdag 20 januari 2015
 
Wauwel

Wauwel

Ode aan de Frikandel Recently updated !

"O, frikandel, als ik uw gerimpeld uiterlijk aanschouw, wijl u daar zo wulps onder het rode warmhoudlicht uw geuren spreidt, dan word ik hulpeloos verscheurd door innerlijke strijd, of ik wel nou wel of niet van uw verru[...]

dinsdag 20 januari 2015
 
Martijn Wijngaards

Martijn Wijngaards

Wie deelt moet niet mokken

Alle mensen die nog altijd veel te veel persoonlijke informatie delen via social media als Facebook, Flickr, of Google+ opgelet: het zou zomaar kunnen dat je foto's van jezelf of - erger nog! - van je kinderen gaat terug[...]

maandag 19 januari 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

WICER-model als alternatief voor het 70-20-10 model

Half december 2014 heb ik mijn bezwaren tegen het 70-20-10 model beschreven. In deze blog post wil ik een alternatief presenteren: het WICER-model. Mijn bezwaren tegen het 70-20-10 model van Charles Jennings komen op het[...]

maandag 19 januari 2015
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Van Endnote naar Zotero of Mendeley inclusief bijlagen

Even een snelle notitie over het exporteren van literatuurverwijzingen van Endnote naar Zotero, maar het werkt net zo goed van Endnote naar Mendeley. Uitdaging daarbij is dat vaak/standaard, de bijlagen die je in Endnote[...]

maandag 19 januari 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Ontwikkelingen op het gebied corporate learning

Gisteren heb ik geschreven over een trendrapport over leren en ICT binnen het onderwijs. Maar hoe zit het met leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties (corporate learning)? En wat is de relevantie hiervan voor het[...]

zondag 18 januari 2015
 
Karin Blogt

Karin Blogt

#50Books vraag 3: actief of passief lezen?

Voor ik weer mijn studieboeken induik maar even de vingers losmaken met een korte #50books post. Ben jij een actieve of een passieve lezer? (dus schrijf je bij het lezen in- of naast een boek) Voor het eerst betrapte ik [...]

zondag 18 januari 2015
 
Onderwijsethiek.nl

Onderwijsethiek.nl

Ontoelaatbare gedragingen of uitlatingen (III)

Een student van de vierjarige mbo-opleiding tot BOS-medewerker (sport- en bewegings­coördinator Buurt-Onderwijs-Sport) wordt ervan verdacht dat hij als stagiair basis­scholieren op ongewenste wijze heeft aangeraakt. Halv[...]

zondag 18 januari 2015
 
Willem van Dinther

Willem van Dinther

De open dag in het onderwijs gaat met de tijd mee

Vandaag was er de traditionele open dag. Vanaf een uur of 11 tot een uur of 4 werden de diverse onderwijsgebouwen aan de Sterrenlaan bevolkt door veel vreemde gezichten. In de loop van de jaren heb ik een verschuiving op[...]

zondag 18 januari 2015
 
Karin Blogt

Karin Blogt

#50Books vraag 3: actief of passief lezen?

Voor ik weer mijn studieboeken induik maar even de vingers losmaken met een korte #50books post. Ben jij een actieve of een passieve lezer? (dus schrijf je bij het lezen in- of naast een boek) Voor het eerst betrapte ik [...]

zondag 18 januari 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Trends op het gebied van ICT en leren

Er speelt van alles op het gebied van het vormgeven van leersituaties met behulp van ICT. Deze blogpost vat een white papier over dit onderwerp samen. De onderscheiden trends zijn grotendeels herkenbaar, maar niet altijd[...]

zaterdag 17 januari 2015
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Handig: Zotero en Flickr!

Vandaag heb ik zitten werken aan een presentatie voor a.s. dinsdag (ik zie nu dat het dan 20 januari is en niet 22 januari zoals ik op de PowerPoint heb staan! ). Daarbij gebruik ik de nodige foto's van Flickr! (of Flick[...]

zaterdag 17 januari 2015
 
Hans on Experience

Hans on Experience

Videoblog: 2e Ronde Tafel Bijeenkomst HAN Instellingsplan 2016-2020 op 13 jan 2015

Deze tweede Ronde Tafel bijeenkomst (De toekomst van de HAN) maakt deel uit van een hele reeks activiteiten; stuk voor stuk bedoeld als bouwstenen voor een nieuw strategisch plan voor onze hogeschool (HAN Instellingsplan[...]

vrijdag 16 januari 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Positieve effect van delen en discussie via sociale media

Sociale media bieden didactische mogelijkheden voor het onderwijs. Het gebruik ervan binnen het onderwijs is echter ook aan kritiek onderhevig. Leerprestaties lijden er onder, als jongeren tijdens het studeren gebruik ma[...]

vrijdag 16 januari 2015
 
Wauwel

Wauwel

#JesuisWauwel

Het zijn barre tijden, onzekere tijden. De wereld is nog nooit zo oorlogszuchtig geweest, lijkt wel, en dat geldt ook voor Twitter. We vlogen elkaar al enthousiast in de haren, maar sinds de aanslagen in Parijs lijkt dit[...]

vrijdag 16 januari 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Algoritmegestuurd leren

Door het gebruik van ICT in het onderwijs creëren lerenden veel data, die met behulp van algoritmes kunnen worden geïnterpreteerd. In de VS zijn er scholen die hun onderwijs zelfs sterk laten sturen door deze algoritmes.[...]

donderdag 15 januari 2015
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

De effectiviteit van professional development programmas

Onderwijsinstellingen en docenten besteden vaak veel geld en tijd aan de professionele ontwikkeling van docenten. Maar leidt dat ook tot een betere performance op de werkvloer? ScienceDaily doet verslag van een onderzoek[...]

donderdag 15 januari 2015
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Grenzen verdwijnen en Bruggen worden nu geslagen en niet pas in 2030.

Een korte Inleiding voor de lezer. Bij Fontys pakken ze het laatste Thema in de Master Leren en Innoveren op een game- achtige manier aan Daar heet de Ecologie van Innoveren: LA4. Thema is dus hetzelfde naam is wat ander[...]

donderdag 15 januari 2015
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Grenzen verdwijnen en Bruggen worden nu geslagen en niet pas in 2030.

Een korte Inleiding voor de lezer. Bij Fontys pakken ze het laatste Thema in de Master Leren en Innoveren op een game- achtige manier aan Daar heet de Ecologie van Innoveren: LA4. Thema is dus hetzelfde naam is wat ander[...]

donderdag 15 januari 2015
 

10 Recente blogs

maandag 26 januari 2015

Wilfred Rubens

Overwegingen bij geautomatiseerd beoordelen

maandag 26 januari 2015

Wilfred Rubens

Managementconferentie Nieuw Vakwerk #cvimc

maandag 26 januari 2015

Innovatie in ICT en Onderwijs

Cybertopia - Wat is de visie van de cyber-utopisten in Silicon Valley?

maandag 26 januari 2015

Karin Blogt

Maandagoverpeinzing: leerlingengedrag

maandag 26 januari 2015

Onderwijsethiek.nl

Politieke emoties op school (II)

zondag 25 januari 2015

Wilfred Rubens

Onze emotionele verbondenheid met smartphones

zondag 25 januari 2015

Karin Blogt

Apps voor ontwerpgericht onderzoek, Crowdsourcing

zondag 25 januari 2015

Karin Blogt

Apps voor ontwerpgericht onderzoek, Crowdsourcing

zondag 25 januari 2015

Onderwijsethiek.nl

Kleurrijk leraarschap

zaterdag 24 januari 2015

Wilfred Rubens

MOOC over social learning

Alle weblogs »