Blogposts

Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Reflecteren en delen bevordert presteren

Het zou goed zijn als we vaker expliciet de tijd zouden nemen om te reflecteren en onze bevindingen zouden delen met anderen. Onderzoek van de Harvard Business School en anderen laat namelijk zien dat dit leidt tot beter[...]

maandag 12 mei 2014
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Vormen online discussies waardevolle leeractiviteiten binnen MOOCs?

Eén van de uitdagingen bij massive open online courses is het realiseren van leerzame interacties. Is dat mogelijk op zo'n grote schaal? Welke factoren spelen hierbij een rol? De blogpost MOOC Discussion Forums: barrier [...]

maandag 12 mei 2014
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Handig: Spotify Connect

Ik weet het, ik weet het, het is een feature die al heel oud is. Maar ik kwam er vandaag pas voor het eerst mee in aanraking, en het onzichtbare gemak ervan verraste me gewoon positief. Ik heb het over Spotify Connect. I[...]

maandag 12 mei 2014
 
Innovatie in ICT en Onderwijs

Innovatie in ICT en Onderwijs

Hoe ga je om met ongepaste nicknames bij Kahoot! en andere sociale media?!

Als je regelmatig Socrative, Kahoot!, LinoIT, et cetera. gebruikt in de lessen, dan ken je dat na een tijdje de meeste vreemde nicknames opduiken. Het begint onschuldig door niet de eigen naam in te voeren, maar die van [...]

maandag 12 mei 2014
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Mediawijsheid, laat een gedachte een gedachte blijven.

Deze week stond er in verschillende kranten dat het eigenlijk wat droef gesteld is met de informatievaardigheden en mediawijsheid van de Nederlandse jongeren. Vanwege mijn studie en onderwijsachtergrond span ik (...) Rea[...]

maandag 12 mei 2014
 
Antoine van Dinter

Antoine van Dinter

Ongewenste nickname blokkeren in Kahoot!

Kahoot! is een mooie tool om leerlingen te laten stemmen via hun mobiel. Eén probleem waar je als docent tegenaan kunt lopen is dat leerlingen een ongewenste nickname kiezen, zie je niet van het scherm kunt verwijderen. [...]

maandag 12 mei 2014
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Mediawijsheid, laat een gedachte een gedachte blijven.

Deze week stond er in verschillende kranten dat het eigenlijk wat droef gesteld is met de informatievaardigheden en mediawijsheid van de Nederlandse jongeren. Vanwege mijn studie en onderwijsachtergrond span ik (...) Rea[...]

maandag 12 mei 2014
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Beeld van de geschiedenis van innovatie Nederlands beroepsonderwijs

Veel mensen ontwikkelen een persoonlijke website of weblog tijdens hun werkzame leven. Niet Jan Geurts. Jan lanceert twee jaar na zijn pensioen een website over zijn loopbaan: een rijk persoonlijk archief van bijna veert[...]

zondag 11 mei 2014
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Eerste indruk: Ugoos UM2 Android 4.4 mini-PC met Ethernetadapter

Even een snelle eerste indruk van mijn nieuwste aanwinst. Een Ugoos UM2 Android 4.4 mini-PC met Ethernetadapter. Ja, ik weet het. Half Nederland heeft al zo'n Android stick en waarom er eentje aangeschaft terwijl ik al e[...]

zondag 11 mei 2014
 
Willem van Valkenburg

Willem van Valkenburg

Classification Schema for MOOCs

There are already multiple classifications of types of MOOCs. The most known are xMOOCs versus cMOOCs. Personally I think that this is too simple. Gráinne Conole from University of Leicester describes MOOCs by using twel[...]

zondag 11 mei 2014
 
Innovatie in ICT en Onderwijs

Innovatie in ICT en Onderwijs

Inspiratie opdoen bij de mini-conferentie: #mediawijsheid op het Koning Willem I College

Om de start van de collegebrede invoering van het vak: Mediawijsheid vanaf schooljaar 2014-2015 kracht bij te zetten organiseerde ik afgelopen donderdag de mini-conferentie: #mediawijsheid in School voor de Toekomst. De [...]

zondag 11 mei 2014
 
Antoine van Dinter

Antoine van Dinter

Exit ticket

In havo 5 heb ik afgelopen week een examentraining tekstverklaren gegeven. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van een Exit ticket. Een exit ticket verloopt volgens het 3-2-1-stramien: Benoem drie dingen die je geleerd hebt ([...]

zondag 11 mei 2014
 
ICT-idee

ICT-idee

187. Everyslide: Zet bestaande presentaties online, maak ze interactief en laat toehoorders reageren.

Everyslide is een tool waarmee PowerPointpresentaties of pdf's van presentaties (inclusief die van Keynotes) online gezet kunnen worden en interactief gemaakt kunnen worden, zodat toehoorders tijdens de presentatie daaro[...]

zaterdag 10 mei 2014
 
Trendmatcher

Trendmatcher

Maak het makkelijk met een startscherm!

Ik hou van interactie met mijn gehoor en wil in mijn presentaties graag een aantal tools hands-on laten ervaren door ze direct in te zetten. Wat dan altijd veel tijd kost is het doorgeven van al die verschillende url's d[...]

zaterdag 10 mei 2014
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

De crisis rond compliancy-based learning

Ik wist dat e-learning vaak wordt ingezet voor zogenaamd compliancy-based learning. Maar dat veel organisaties meer dan 70% van de beschikbare tijd en middelen hier aan besteden, wist ik niet. In deze blog post geef ik a[...]

zaterdag 10 mei 2014
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

TUDelft: Living Campus

Liesbeth Mantel is (weer eens) op reis. Dit keer naar een meeting van de LIBER Architecture Group in Helsinki. Gelukkig schrijft Liesbeth er altijd uitgebreid over en maakt ze veel foto's. Heel fijn om op die manier vana[...]

zaterdag 10 mei 2014
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Pleidooi kwaliteitskeurmerk reanimatieapps

Binnen App stores is een groot aantal apps voor smartphones te vinden die gebruikers kunnen voorbereiden op het uitvoeren van reanimaties. Een goede zaak. Ware het niet dat de meeste reanimatieapps niet voldoen aan de la[...]

vrijdag 9 mei 2014
 
Moqub

Moqub's bibliotheek van dingen

Liber Architecture Group - dag 4

Het was een mooie afsluitende dag vandaag. Of eigenlijk moet ik zeggen ochtend. We stopten precies om 13.00 uur volgens planning. In de eerste sessie kwamen twee sprekers aan het woord die vertelden over technische aspec[...]

vrijdag 9 mei 2014
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Vooza: The Honest Kickstarter Campaign

OK, niet alle filmpjes op Vooza zijn leuk, sommigen zijn een beetje flauw en als je de WeTransfer reclame vier keer voorbij hebt zien komen, dan wordt hij ook minder grappig, maar voor op een regenachtige vrijdagavond is[...]

vrijdag 9 mei 2014
 
Jeroen Clemens

Jeroen Clemens

Online Geletterdheid is hot ! Een overzicht

Update 21/06/14. Online tekstbegrip is hot! Het heeft lang geduurd, maar de interesse voor online tekstbegrip is nu nu echt serieus te noemen. Toen ik eind 2011 begon met mijn onderzoek, kreeg ik of blanco gezichten of r[...]

vrijdag 9 mei 2014
 
Trendmatcher

Trendmatcher

Hakzander of voorloper

Op verplichte scholingsdagen zitten ze meestal op de achterste rij, met de armen over elkaar en in een duidelijk afwachtende houding: de hakzanders. Op het gezicht een uitdrukking van:Het is dat ik hier zijn moet, maar a[...]

donderdag 8 mei 2014
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

De gevolgen van online lezen voor het onderwijs

De laatste tijd ben ik geattendeerd op twee relevante artikelen over de gevolgen van online lezen en het onderwijs. Het ene artikel pleit voor het verwerven van nieuwe vaardigheden op het gebied van online tekstbegrip. H[...]

donderdag 8 mei 2014
 
Moqub

Moqub's bibliotheek van dingen

Liber Architecture Group - dag 3

Vandaag dompelde ik me onder in kennis. Kennis van bibliotheekmensen, kennis van architecten en kennis van deelnemers aan de conferentie. Als ik niet een wandeling in de regen tijdens de lunchpauze had gemaakt had ik de [...]

donderdag 8 mei 2014
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Gratis online webinar: Open licensing of content in Higher Education

Op 16 mei a.s. organiseert REC:all weer een gratis online webinar. Dit keer over "Open licensing of content in Higher Education". Het is geen eenvoudig onderwerp om in internationaal verband te bespreken. Want de wetgevi[...]

donderdag 8 mei 2014
 
Innovatie in ICT en Onderwijs

Innovatie in ICT en Onderwijs

Artikel in KZ/Kunstzone: Mediawijsheid is meer dan risicobestrijding

In het mei nummer van het blad Kunstzone, tijdschrift voor kunst & cultuur in het onderwijs, staat een artikel van Henk Langenhuijsen over mediawijsheid. Voor dit artikel heeft Henk Langenhuijsen me een tijdje geleden ge[...]

woensdag 7 mei 2014
 
Innovatie in ICT en Onderwijs

Innovatie in ICT en Onderwijs

Programmeertalen simpel uitgelegd door Common Craft ;-)

Gisteren heeft Common Craft een nieuwe video uitgebracht over programmeertalen: Computers can perform amazing feats of speed, repetition and calculation. But what they are really doing is following instructions we write [...]

woensdag 7 mei 2014
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Meivakantie op Bonaire

We zijn weer thuis. De afgelopen week hebben mijn vriendin en ik de meivakantie doorgebracht op Bonaire. Een stukje Nederland, maar toch ook niet. Bonaire is een zogenaamd bijzonder openbaar lichaam. Het maakt deel uit v[...]

woensdag 7 mei 2014
 
Moqub

Moqub's bibliotheek van dingen

Liber Architecture Group - dag 2

Vanmorgen begon de dag met een werkbezoek. Ik had gekozen voor de bibliotheek van het Parlement. Een gebouw dat net nieuw ingericht is met een bibliotheek die binnen een paar weken open gaat. Sommige meubels zaten nog in[...]

woensdag 7 mei 2014
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Voor de nostalgische boekenlezer: kaars met geur van oude boeken

Ik kende de spuitbussen met "boekengeur", maar de kaarsen kende ik nog niet. Bij Etsy in de VS kun je ze kopen. Ze hebben verschillende soorten, waaronder deze "Old Books" kaars. Part of our Book Lovers' Series, this can[...]

woensdag 7 mei 2014
 
Wauwel

Wauwel

Yessss! Geslaagt!

Waarschuwing vooraf: een saai stukje, dit keer. Is het fatsoenlijk en foutloos Nederlands reddeloos verloren? De Nederlandse taal is een monumentaal pand in staat van ernstig verval. Nu mag ik graag een beetje chargeren,[...]

dinsdag 6 mei 2014
 
Trendmatcher

Trendmatcher

Laatste bijdrage bovenaan via Google Formulieren

Google formulieren zijn heel makkelijk in het gebruik, maar het is wel lastig dat de laatste bijdrage altijd helemaal onderaan mijn spreadsheet wordt weergegeven. Is daar niet wat aan te doen?Ja hoor, dat kan heel simpel[...]

dinsdag 6 mei 2014
 
Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

De potentie van tablets voor gepersonaliseerd leren

Bij het beoordelen van veel technologieën gaat het er niet om wat de technologie is en kan, maar wat de potentie ervan is. Dat gevoel heb ik sterk bij de tablet-applicatie Snappet. Henk van de Hoef en Janet Bootsma van L[...]

dinsdag 6 mei 2014
 
Moqub

Moqub's bibliotheek van dingen

Liber Architecture Group – dag 1

Vandaag startte de Liber Architecture Group conferentie in Helsinki met 3 werkbezoeken. De groep was te groot dus werden we over twee bussen verdeeld en deden we hetzelfde rondje tegenovergesteld. Ik begon bij de univers[...]

dinsdag 6 mei 2014
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Commentaar overbodig: ING stopt met Tim

De ING stopt per 1 juli 2014 met Tim. Zoals ik in de titel schrijf: commentaar overbodig. En als dat wel nog nodig is, dan lijkt me verwijzen naar mijn vorige bericht voldoende.

dinsdag 6 mei 2014
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Data Analyse: Wat zijn de meest overgewaardeerde films?

Terwijl ik nog even aan het wachten ben op de definitieve beoordeling van twee MOOCs die onderdeel uitmaken van de Data Science specialisatie op Coursera en aan het inschatten ben hoeveel ik er nu tegelijkertijd er bij w[...]

dinsdag 6 mei 2014
 
ICT & Onderwijs Blog

ICT & Onderwijs Blog

Google Classroom - More teaching, less tech-ing

LOL, start the flame wars. Een video die begint met "I consider myself lucky to be a teacher" zet natuurlijk al de juiste toon. Ik zou zeggen: pak je Chromebook en aanmelden voor die bèta. Maar goed, toch even serieus, d[...]

dinsdag 6 mei 2014
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Verslag van een eerste verkenning: Ontwerpen voor leren

Zoals mijn studiegenoot Martijn Sytsma al voor mij deed, doe ik hier verslag van de eerste verkenning van het thema Ontwerpen voor leren, voor de Master Leren en Innoveren. De achtergrond (...) Read more

dinsdag 6 mei 2014
 
Antoine van Dinter

Antoine van Dinter

Social media gebruiken bij examentraining (lesverloop)

In het vorige bericht heb ik beschreven hoe ik de eindexamentraining van havo 5 graag aan wilde pakken en in dit bericht wil ik het verloop van de les beschrijven en wat er eventueel voor verbetering vatbaar is. De gebru[...]

dinsdag 6 mei 2014
 
Antoine van Dinter

Antoine van Dinter

Social media gebruiken bij examentraining

Ook dit jaar verzorg ik voor onze leerlingen van havo 5 weer een examentraining. Omdat deze twee lesuren duurt (2 x 50 minuten) is het belangrijk om voor de nodige afwisseling te zorgen. Eerst zal ik de examentraining zo[...]

dinsdag 6 mei 2014
 
Karin Blogt

Karin Blogt

Verslag van een eerste verkenning: Ontwerpen voor leren

Zoals mijn studiegenoot Martijn Sytsma al voor mij deed, doe ik hier verslag van de eerste verkenning van het thema Ontwerpen voor leren, voor de Master Leren en Innoveren. De achtergrond (...) Read more

dinsdag 6 mei 2014
 

10 Recente blogs

maandag 28 juli 2014

Onderwijsethiek.nl

Vlaanderen: collegegeld naar draagkracht

zondag 27 juli 2014

Onderwijsethiek.nl

Honours tracks: twee varianten

vrijdag 25 juli 2014

Wilfred Rubens

Tips voor de flipped classroom?

donderdag 24 juli 2014

Wilfred Rubens

Hoe kunnen docenten gefaciliteerd worden zich voor te bereiden op gebruik ICT in het onderwijs?

dinsdag 22 juli 2014

Wilfred Rubens

Foto separatist met knuffel casus voor mediawijsheid?

maandag 21 juli 2014

Wilfred Rubens

Wat valt mij op aan de beste 2.0 tools voor docenten?

zondag 20 juli 2014

Wilfred Rubens

Amerikaans rapport duidt op steeds bredere acceptatie ICT in onderwijs

zondag 20 juli 2014

ICT & Onderwijs Blog

Twitterarchief 19-07-2014

zaterdag 19 juli 2014

ICT-idee

192. Maak een compositiefoto met PhotoFit.me

zaterdag 19 juli 2014

Wilfred Rubens

Over tablets in het onderwijs en zakken chips

Alle weblogs »